URAA!!! 2010
2010 keli oli vaihteleva. Motocross varustus oli toimiva johon päälle tarvittaessa Hanx Rain Activo sadeasu.
Reitit tein Oziexplorerin maastokartoilla josta käänsin ne g7towin ohjelmalla Garminin mapsourseen. (wpt to gdb).
Suunnistimme Garmin Zumo 660 ja Photonavilla.
Ajamalla menin tällä kertaa Raajärvelle. Siinä huomasi kuinka vähän saa
tavaraa mukaan ja piti koittaa pitää pyörä ehjänä että pääsi poiskin.
Rovaniemeltä juna tarjosi paluukyydin.
Hautainmaan kangasmaasto oli parasta. Ajettavia soita täytyy
ensikerralla etsiä enemmän. 2010 pysyimme ampuma-alueella jossa polkuja
riitti.
Nyt mukana oli kunnon GPS, crossi varusteet + sadeasu, kypäräkamera ja juomareppu johon mahtui myös eväitä.
Puuttui neopreeni hanskat, oluet (painaa liikaa repussa), ketjurasva
(pienipullo loppui kesken). Lisäksi pyörää olisi voinut tarkemmin
tarkastella ennen lähtöä.
Pyörään laitoin uudet sisäkumit, ilmansuodattimen ja öljyt. Ensikerralla
mukana on enemmän pieniä osia joita pyörästä löytyy. Pultteja,
tiivisteprikkoja yms.
————————————————————————————
URAA!!! 2009
Juhannuksen jälkeen 2009 suuntasin Raajärvelle, Rovaniemi - Kemijärvi välille ajamaan endorolla. Paikalla oli yli 70 kuskia.
Siirtymät Raajärvelle menimme pakettiautolla.
Asuimme Mainarissa vanhassa
kaivoskylässä. Kaksi samanlaista asuinrakennusta on Hakku ja Hippu
joissa on pitkä käytävä keskellä ja huoneita molemmin puolin. Osa
huoneista on kahden hengen, useimmat kolmen hengen ja joissakin on
kerros-sängyt eli tilaa viidelle. Myös muita majoitus rakennuksia löytyy
Mainarista mutta niissä en käynyt. Mukaan piti varata omat lakanat tai
makuupussi, vaikka osassa sängyistä ne olivat valmiina. Yleisissä
tiloissa “olohuoneessa” on jääkaappi jonne sai eväät kylmään. Talossa on
yksi suihku mutta erillisessä rakennuksessa on iso sauna. Sauna ei ole
järvenrannassa mutta pienen kävelymatkan päässä on uimaranta.
Ravintolassa sai hyvän aamupalan ja ajopäivän päätteeksi kunnolla
ruokaa. Nämä ruuat kuuluivat majoituksen hintaan jota pidin edullisena.
Ilmoittauduin Manariin josta sain huoneen kahden muun tuntemattoman
kuskin kanssa jotka ajoivat samassa porukassa. Aluksi ensikertalaisen
oli hieman vaikea tietää kuka on kuka ja kuka ajaa missäkin porukassa.
Mutta saman tuvan kavereihin ainakin ehti tutustua. Mäkäräisiä oli
riittävästi eli pitkähihaiset vaatteet toimi parhaiten. Nilkat kannattaa
suojata sillä mäkäräiset kiipeää sukkaa pitkin ylös.
Torstai aamulla lähdimme 9 aikaan liikkeelle. Ensimmäisenä ajoi
paikallinen kaveri jolla oli Garminiin tehty päivän reitti. Matkalla
nähtiin monta vesivoimalaa ja muita alueen nähtävyyksiä. Reitti kulki
hyväpintaisilla hiekkateillä. Päivällä paistoimme makkaraa. Lopussa
kokeilimme kuinka iso pyörä menee suolla. Hikisen pyörien nostelun
jälkeen lähdimme takaisin Mainariin jossa oitiin joskus kuuden aikaan
illalla. Ilta meni saunoen, syöden ja juoden. Pyörästä ei tarvinnut kuin
ketjut rasvata. Illalla teimme läppärillä reitin seuraavalle päivälle.
Lainasin karttoja kavereilta jotka olivat ajelleet Rovajärvellä aiemmin.
Perjantaina suuntasimme Rovajärven ampumaleirialueelle. Otimme kuvia
panssarivaunujen vieressä ja liikuimme mukavia metsäautoteitä pitkin.
Alueen pääväylät oli kunnostettu meidän mielestä ehkä liiankin hyviksi.
Sivummalta löytyi upeita pienempiä ajouria. Reitti kulki myötäpäivää
kiertäen Vikajärveltä - Kemijärvelle. Makkaranpaistotulet tehtiin lammen
rantaveteen.
Lauantaiksi koitimme löytää vielä pienempiä teitä. Yksi suo osui myös
matkalle. Pehmeä hiekkaisia hiekkamontun reunoja oli hieno kaasutella
ylös. Loppupäivästä alkoi kädet olla jo aika puhki. Uimapaikka löytyi
joen varresta vaikkei viilennys ollut pitkäaikainen. Kannattaa katsella
kuvia edellisiltä vuosilta. Usein kuvat on hitailta pätkiltä jossa oli
helppo kaivaa kamera taskusta. Harva kuvaa niitä hienoja pätkiä
kangasmaastossa jossa ajetaan sata lasissa.
Sunnuntai aamupäivällä lähdimme pakulla kotia kohti.
Ajoreissuilla on hyvä olla juomista mukana ja itse aion hankkia
juomarepun. Evästä on hyvä pakata esim energia patukoita yms helppoa
syötävää. Yleensä ne pari makkaraa päivällä on ainoat tuhdimmat eväät.
Kunnolla syötiin vasta kun tultiin takaisin Mainariin.
Ennen reissua ei olisi haitaksi kuntoa hieman kohottaa (riippuu
tietysti ajo porukasta). Ja jousikahvoilla koittaa saada käsiin voimaa
jotta jaksaa puristaa tankoa. Pyörä on hyvä käydä läpi enne reissua ja
vaihtaa kuluvia osia. Kannattaa myös ajaa hieman ennen reissua ja
tarkistaa että pyörä toimii. Itse huomasin ansimmäisillä kilometreillä
että ohjaustanko on eri asennossa GPS telineen asennuksen takia. Äkkiä
siihen tottui mutta ranteet tulivat kipeiksi.
Renkaiksi kunnon kuvio. Esim Mitas C-02.
————————————————————–
GPS johon voi tehdä reitit etukäteen on myös hyvä apuväline.
Perinteiselle paperikartalle voisi olla teline ohjaustangossa.
Paperikarttoja voisi ampuma-alueelta tulostella joihin voi piirellä
reittejä.
Motocross ajovarustus olisi saanut olla kun oli niin kuuma.
Tiet oli kuivia ja pölyä riitti. Ilmanputsari olisi myös ollut hyvä vaihtaa viimeiselle päivälle.
Ruuvilukitetta olisi saanut olla mukana sillä LC4 tärisee “hieman”.
Lämpömittari olisi saanut olla pyörässa ja kunnon flekti.
Kypäräkamera olis ollut kiva. Vaikka sellainen jolla saisi helposti still kuvia.
Ohut sisäkumi varalle. Paksut painaa liikaa repussa.
Mukavaa oli. Ehkä ensi vuonna uudestaan.
URAA keskustelu
URAA 2009 kotisivut
—————————————–
—————————————–
PÄIVITETTY 2009. Nykyään voi tapahtuma olla toisin eli seuraa muualta netistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti