perjantai 17. marraskuuta 2017

Garmin ZUMO 660 GPS moottoripyörä navigaattori

Garmin ZÜMO 660 navigaattorin löysin edullisimmin vuonna 2010 Emporiolive nettikaupasta 458,70eur postikuluineen.
Emporioliven hinnat seilaavat joten kannattaa seurata hintaa. 18.6.10 päivällä Zumo maksoi yli 500 ja illalla 460eur. Tästä sai vielä -10% kirjoittamalla google5 tarjouskenttään. Pe iltapäillä kun tilasin niin Ti päivällä Zumo oli kotiovella. Maksun sain tehtyä vain IE selaimella.
Halusin 4,3″ ison näytön vaikka nyt tuntuu että Zumo 220 olisi varmasti riittänyt. Tärkeintähän on että näkee minne on menossa.
Toinen tärkeä on veden pitävyys.
Nyt navia ei tarvitse pitää kotelossa jolloin siitä näkee myös auringonpaisteessa.
Garminiin päädyin koska siinä on asiallinen teline. Lisäksi mukana tuli kartat tietokoneelle (Nämä löytyy kyllä netistäkin). Garminissa näkyy kuljettu jälki. Halpoihin Garmineihin ei saa tehtyä reittiä.

————————————————————————————
Asennusteline jossa mikki liitäntä, audio, miniUSB sekä virrat.
Aluksi kun vertailua tein niin meni NUVI ja ZUMO mallit sekaisin.
Vedenpitävät mallit 2010
NUVIt (ei Bluetoothia, eikä MP telinettä. Latausliitin sattaa olla hankala MP käytössä)
Garmin nüvi 500 Skandinavia
Garmin nüvi 550 Eurooppa
ZUMOt (sisältävät BT ja telineen)
Garmin zūmo 220 Eurooppa
Garmin zümo 500 Skandinavia
Garmin zümo 550 Eurooppa
Garmin zümo 660 Eurooppa (4,3″ näyttö)

—————————————————————————
Zumo 660 takaa kun avaa luukun, löytyy sieltä  miniUSB liitin josta siirän reitit navigaattoriin. Keskellä olevista nastoista laite kytkeytyy MP telineeseen. Täysi vedenpitävyys hieman arveluttaa luukkujen ja reikien takia.
GPS on pysynyt telineessään kovassakin menossa. Zumoon on hankala saada varmistusnarua kiinni.
Uraa reissulla tein reitit Oziexplorerin maastokartoilla josta käänsin ne g7towin ohjelmalla Garminin mapsourseen.  (wpt to gdb).
Maastokartasta näkee paremmin pienemmät polut. Mapsourse ei ymmärrä reittipisteiden numerointia vaan ne joutuu itse järjestelemään. Reitin tein suorilla viivoilla. Yksi reitti on max 50 reittipistettä ja näitä mahtuu laitteseen 20kpl. Eli yht 1000 reittipisteen reitin voit tehdä kerralla. Pysähtyä joutuu aina 50 reittipisteen välein.
Reitit voi tehdä tietäpitkin tai suorilla viivoilla. Suorat viivat ei neuvo/navigoi mutta niitä seuraamalla pääset sinne minne olit ajatellutkin mennä.
MapSource tallentaa kaikki samaan tiedostoon gdb (reittipisteet, reitin ja jäljen). Tämän takia sitä on hankala kääntää muihin ohjelmiin.
Samoin koko tiedosto pitää siirtää navigaattoriin josta se korvaa sinne aiemmin siirretyn reitti tiedoston.
Reitin teko on hankalaa itse navigaattorilla koska valikko palaa aina joka pisteen jälkeen siihen missä olet.
Navigaattori soittaa MP3 musiikkia microSDHC kortilta. Hidas 16gb microSDHC kortti toimi hienosti vaikkei se toiminut ContourHD kamerassa.
Photonavilla pärjää kotiseuduilla mutta Suomen läpiajamiseen tarvittiin kunnon laite. Photonavin maastokarttaa taas tarvittiin Uraan metsäreiteillä eli paras kun on molemmat.
Kuvasta huomaa Zumon kirkkaamman näytön.

——————————————————————————-
Akku kestää Photonavia paremmin. Photonavin akku tyhjenee vaikka se olisi autolaturissakin navikoidessa.
Hyvät puolet:
Vedenpitävä
Kirkas näyttö (voisi se olla vieläkin kirkkaampi)
Bensamittari
Huonoa:
Maastokartat kalliita.
Suorilla reittiviivoilla kartassa lukee vähän väliä “Lähestyt reittipistettä 1″ juuri silloin kun pitäisi nähdä minne on menossa. Tämän saa kyllä pois painamalla OK mutta tätä saa painella vähän väliä.
Kun yrittää karttaa selata tulee herkästi valikko jossa oma sijainti.
Celly suojakalvo vei kosketusnäytön herkkyyttä. Varsinkin sateessa oli hankala selata karttaa. Kosketus kynä auttoi asiaan.
Bluetooth kuulokkeiden kanssa ei pelaa kunnolla.
Karttaa zoomatessa pikkutiet häviävät
Hankala tehdä reittiä itse navigaattorilla
Reittien siirto ja määrä.
Reitissä navi saisi aina kysyä mennäänkö tietäpitkin vai suoraa viivaa. Nyt sen joutuu ensin määrittämään asetuksista. Esim ajat suorilla viivoilla “pois tieltä” asetuksella reittiä ja huomaat että bensa loppuu. Valitset bensa aseman jonne navi piirtää suoran viivan ellet vaihda asetuksia.
___________________________________________________________
Garmin Zumo 660 ja Topo kartat. Koko Suomi.
Topo Finland V2   Suomi Pro 1-6   Dataversio 2.0
Garmin_Suomi_Pro_-_Topo_Finland_v2_MapSource.rar   1.06Gt
FAM_1168 kansio kopioidaan MapSourcen asennuskansioon. Mapsoursella valitaan kartat jotka asennetaan laitteeseen tai muistikortille. Itse laitoin Topo kartat muistikortille. Jos Garmin ei hae karttoja muistikortilta niin kokeile toista korttia.


———————————————————–
Omasta mielestä Zumo 660 on kirkkain mutta ei Nuvi 205 kauaksi jää.
Photonavia moottoripyörä käytössä himmentää Otterboxin kalvo. Photonavista on vaikeuksia nähdä kirkkaassa auringonpaisteessa. Mutta ei Zumostakaan näe jos aurinko paistaa siihen suoraan. Tosin ajaessa en ole kertaakaan pysähtynyt sen takia etten olisi nähnyt Zumosta minne mennä.
——————————-
Garmin NÜVI 205
Tähän edulliseen navigaattoriin ei pysty tekemään reittejä.
Ajettu jälki näkyy ruudulla.
Kartat näyttää samoilta kuin Zumo 660:ssa
Toimiva peli autokäytössä ja miksei mopossakin kun löytää siihen telineen.
miniUSB latausliitin on takana ja voi haitata koteloon asentamista.
———————————
PÄIVITETTY 2010.


 Sivut siirretty http://jokuraja.blogit.fi/garmin-zumo-660-gps-moottoripyora-navigaattori/
Tekniikka vanhenee nopeasti. Nykyään sitä miettii jo ihan muita juttuja eikä ehdi päivittämään näitä sivuja. Toki virheet koitan korjata…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti