perjantai 10. marraskuuta 2017

VAG-COM OBD kaapeli Partcosta

Kävin hakemassa Partcosta OBD kaapelin rakennus-sarjan hintaan 23,85€ vuonna 2009. Rakennus-sarjan mukana tulee kasaus ohje. Itselläni ei ole matalajänniteellä toimivaa kolvia joten kannattaa jättää herkimpien komponenttien juottaminen viimeiseksi jolloin on pienempi riski rikkoa komponenttejä 230V kolvin sähköpurkauksilla.
Aloitin kasaamisen liittimistä. Sarjaportti liitin tarvii 5 säijettä eli GND johtimena käytin kaapelin maa kuorta.
OBD liittimessä on numerot joiden mukaan nastat laitetaan. Liittimen kuvassa näyttää että liitintä katsottaisiin edestä mutta numerot on takaa katsottuna.



OBD 1 2x2liitin
Tein samalla johtoon 2×2 liittimet OBD liittimen lisäksi. Pitkät uros apicot joista leikkasin puolet pitkittäin pois. Suojaksi laitoin kutistesukkaa. OBD liittimeen tulee neljä johtoa.
Pienellä viilauksella piirilevy sopi koteloon. Porasin koteloon reiät johdoille ja juotin johdot piirilevyyn. Maa johtoa/ johdon suojakuparia varten porasin piirilevyyn hieman isomman reiän.
Piirilevystä ensin juotin kuusi saman kokoista vastusta. Sitten mittasin yleismittarilla kolme muuta vastusta. Kaksi diodia laitoin oikein päin. Konkka ja transistorit kiinni ja lopuksi optot 3kpl joissa 1 nasta merkitty pisteellä.
VAG-COM ohjelman latasin Ross-Tech sivuilta version 311.2. Itse kaivoin vanhan läppärin jossa oli sarjaportti. Tarkistin ennen ohjelman asennusta että portti on COM1. Ohjelma on vuodelta 2003 eli tätä vanhempiin autoihin pitäisi toimia. Uudemmat ohjelmat ei toimi tällä Patcon rakennussarjalla.
Ohjelma oli suht selkeä kun tarkoitus oli lukea  Audi 80 B4, ABS vikakoodit. Johdot kiinni autoon ja läppäriin ja autosta virrat päälle. Löysin vikakoodia.
VAG-COM Version: Release  311.2-N
Control Module Part Number: 4A0 907 379 A
Component and/or Version: Bremsen-Elektronik
Software Coding: 0265100056
Work Shop Code: BB 33837
2 Faults Found:
00597 - Wheel Speed Impulses: Deviation
35-10 - - - Intermittent

00290 - Shareware Version. To Decode all DTCs
35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
eli vika voisi olla
———————————————————-
00597 - Wheel Speed Impulses; Deviation
00597 Wheel Speed Impulses; Deviation
Possible Symptoms
* Malfunction Indicator Lamp (MIL) active
Possible Causes
* Wheel or Tire Sizes not the same on all four Wheels
* Wheel Speed Sensor Rotor dirty or damaged/faulty
* Wheel Speed Sensor(s) installed incorrectly
* Excessive Wheel Bearing play
Possible Solutions
* Check Wheel and Tire Sizes
* Check Wheel Speed Sensor Rotors
* Check Wheel Speed Sensor Installation
* Check Wheel Bearings
Variations in wheel speed signals
- One rotor with incorrect number of teeth
- One rotor dirty or damaged
- One speed sensor not properly installed
- Excessive wheel bearing play at one wheel
- One speed sensor faulty
- Check all rotors and verify contents of channels 1-4 in Group 0
- Clean/replace rotors
- Check position of all speed sensors
- Check all wheel bearings
- Check all speed sensors & perform test with VAG1710
00597 Varying ABS Wheel Speed Signals - Range/Performance
————————————————————————
Audi 80 vika ilmenee niin että ABS on koko ajan päällä kun se luulee että yksi pyörä ei pyöri. ABS valo syttyy kun on ajanut 5km. Jos anturi olisi ollut vialla ABS valo syttyy heti kun lähtee liikkeelle.
Putsasin takanapojen ABS hammaskehät ja säädin ABS anturit lähelle kehää niin vika hävisi.
————————————————————————–

AUDI A6 1.8T

Partcon rakennussarja ja VagCom 311.2. ei löytänyt Audi A6 1.8T Quattro AWT autosta mitään.
Tilasin USB kaapelin OBD.fi OBD-DIAG 3001 -adapteri. ross-tech.com sivuilta hain VCDS-Lite ohjelman.
—————————————————————————
Ajossa auto nykäisi eli hetki mentiin ilman kipinää. Vähän päästä auto sammui. Startatasin jonka jälkeen EPC valo paloi. Vähän myöhemmin moottorin vikavalo syttyi myös. Myöhemmin saman päivänä ei auto enää käynnistynyt ollenkaan. Luin vaikakoodit.
16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
P0441 - 35-10 - - - Intermittent
18010 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1602 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
16395 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P0011 - 35-00 - Please Register/Activate

16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal
P0321 - 35-00 - -

01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Nollasin vikakoodit ja tuo Engine Speed Sensor (G28) vika tuli uudelleen.
Vikalogi
16705/P0321/000801
Possible Symptoms
* Engine shuts off
* Engine doesn’t start
* Speedometer inoperative
* Glow Plug Indicator Lamp (K29) flashes
Possible Causes
* Engine Speed Sensor (G28) loose
* Engine Speed Sensor (G28) faulty
Possible Solutions
* Check Engine Speed Sensor (G28)
Ohjeet osan vaihtoon:

B6 A4 1.8T: Engine Speed Sensor (G28) Replacement

Engine speed sensor (G28)  AUDI PART NUMBER: 078 906 433A impulse sender    grey ( Qty Model: 4 cylinder)
Vastaavaa osaa tarjottiin Motonetistä Audi A6 1.8T autoon:
YKK-anturi VAG 97- kampiaks    10-9147    1,8 97-> YKK-anturi/KAMPIakseli (ei Tbo?) [1997 - 2004]    39.90€ MUTTA öljyt tuli anturin välistä joten hankin alkuperäisen!
Pultti joka aukesi 5mm kuusiokulma avaimella N 909 450 01 hexagon socket head bold with shoulder M7×21,5-SP. Tätä ei tarvinnut uusia.
Engine speed sensor tulee johtosarjassa tähän liittimeen 1J0 973 723 G flat contact housing coupling piece sender for engine speed.
Irroitin paisuntasäiliön jonka alla kolminapainen harmaa liitin oli. Poistin pohjapanssarin. Irroitin anturin joka oli lohkossa vasemmalla puolella öljynsuodattimen vieressä. 5mm kuusiokulma avaimella pultti irtosi. Anturi lähti kun sitä hieman käänteli ja veti. Katkoin johtojen kiinnikkeet jotta sain anturin irroittua. Lopuksi nollasin viat.
———–
EN SAA BLOGISTANI MAINOSTULOJA.
Siirretty sivuilta http://jokuraja.blogit.fi/vag-com-obd-kaapeli-partcosta/
PÄIVITETTY 2009. Tekniikka vanhenee nopeasti ja nykyään löytyy jo varmasti parempia laitteita. Itsellä ei ole aikaa seurata tekniikan kehitystä enkä ehdi päivittämään näitä sivuja. Toki virheet koitan korjata…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti