lauantai 11. marraskuuta 2017

Lasit tuulettimella

Vuonna 2009 ajolaseiksi pitäisi löytää ajolasit joissa olisi tuuletin. Keräsin tähän eri malleja.
OTG malliin pitäisi mahtua silmälasit alle. Lasien hihna on monesti turhan lyhyt kypärän päälle.
Smithiltä löytyy kehys Optics eli Option jossa on tuuletin
Toinen Smithin kehys malli on Knowledge jossa on tuuletin.
SMITH turbo fan
Smith v3 Turbo c.a.m. Goggle
Smith Prodigy Turbo Fan Snow Goggle
Smith Knowledge otg turbo goggles
Smith sport optics snow turbo optic otg

————————————————————————-
SMITH OPTION OTG TURBO GOGGLES
-tällaiset olisi hyvät tuplalinssillä. Tilattu ebaysta alle satasella.





————————————————————————–
The Option OTG Turbo is the ultimate weapon against fog. The patented 2-speed, micro electronic fan exhausts hot air and steam from inside the goggle for up to 50 hours on a single AAA battery. Ideal for eyeglass users
Option OTG Replacement Lenses also fits: Turbo Option OTG ;Option LST OTG ,Option Enduro OTG ,Option OTG SME ,Snow Option OTG ,Snow Option Quick Strap OTG ,Snow SME
Eli noissa laseissa on ilmeisesti samat linssit.

SCOTT 87 OTG GOGGLES NO FOG FAN SYSTEM BLACK

Tuuletin vie lasien sisältä turhan paljon tilaa.
HaberVision Ouzo Eliminator Polarized Fan Goggle

ESS Profile TurboFan

_ Kallis, Löytyy Suomesta.
Tee se itse laseihin tuuletin Flekti laseihin
Laseja http://www.prolens.com/
——————————————————–
Kypärä HJC FG-15 johon tuuletin HJ-09E + kuonokoppa olisi myös ratkaisu huurtumiseen.
—————-
Käyttökokemuksia
SMITH OPTION OTG TURBO GOGGLES tupla linssillä tilasin ebayn kautta jenkeistä. Puhallin pitää aikamoista resonanssi ääntä kypärässä mutta tätä ei onneksi kuule ajaessa. Puhallin tulee kypärän pehmustetta vasten eli tuo ei ole paras paikka tuulettimelle. Huurtumiseen nuo ovat auttaneet jonkin verran mutta ei nämä niin hyvät olleet kuin olin kuvitellut. Alimmaisena olevat silmälasit huurtuu kun kuskille tulee kuuma. Lasit mahtuu Shoei Hornet DS kypärän visiirin alle. Äänen takia en suosittele laskettelulaseiksi näitä.
-----------------------------------------------
PÄIVITETTY 2009.
 Siirretty sivuilta: http://jokuraja.blogit.fi/lasit-tuulettimella/
Tekniikka vanhenee nopeasti ja nykyään löytyy jo varmasti parempia laitteita. Itsellä ei ole aikaa seurata tekniikan kehitystä enkä ehdi päivittämään näitä sivuja. Toki virheet koitan korjata…

perjantai 10. marraskuuta 2017

VAG-COM OBD kaapeli Partcosta

Kävin hakemassa Partcosta OBD kaapelin rakennus-sarjan hintaan 23,85€ vuonna 2009. Rakennus-sarjan mukana tulee kasaus ohje. Itselläni ei ole matalajänniteellä toimivaa kolvia joten kannattaa jättää herkimpien komponenttien juottaminen viimeiseksi jolloin on pienempi riski rikkoa komponenttejä 230V kolvin sähköpurkauksilla.
Aloitin kasaamisen liittimistä. Sarjaportti liitin tarvii 5 säijettä eli GND johtimena käytin kaapelin maa kuorta.
OBD liittimessä on numerot joiden mukaan nastat laitetaan. Liittimen kuvassa näyttää että liitintä katsottaisiin edestä mutta numerot on takaa katsottuna.



OBD 1 2x2liitin
Tein samalla johtoon 2×2 liittimet OBD liittimen lisäksi. Pitkät uros apicot joista leikkasin puolet pitkittäin pois. Suojaksi laitoin kutistesukkaa. OBD liittimeen tulee neljä johtoa.
Pienellä viilauksella piirilevy sopi koteloon. Porasin koteloon reiät johdoille ja juotin johdot piirilevyyn. Maa johtoa/ johdon suojakuparia varten porasin piirilevyyn hieman isomman reiän.
Piirilevystä ensin juotin kuusi saman kokoista vastusta. Sitten mittasin yleismittarilla kolme muuta vastusta. Kaksi diodia laitoin oikein päin. Konkka ja transistorit kiinni ja lopuksi optot 3kpl joissa 1 nasta merkitty pisteellä.
VAG-COM ohjelman latasin Ross-Tech sivuilta version 311.2. Itse kaivoin vanhan läppärin jossa oli sarjaportti. Tarkistin ennen ohjelman asennusta että portti on COM1. Ohjelma on vuodelta 2003 eli tätä vanhempiin autoihin pitäisi toimia. Uudemmat ohjelmat ei toimi tällä Patcon rakennussarjalla.
Ohjelma oli suht selkeä kun tarkoitus oli lukea  Audi 80 B4, ABS vikakoodit. Johdot kiinni autoon ja läppäriin ja autosta virrat päälle. Löysin vikakoodia.
VAG-COM Version: Release  311.2-N
Control Module Part Number: 4A0 907 379 A
Component and/or Version: Bremsen-Elektronik
Software Coding: 0265100056
Work Shop Code: BB 33837
2 Faults Found:
00597 - Wheel Speed Impulses: Deviation
35-10 - - - Intermittent

00290 - Shareware Version. To Decode all DTCs
35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
eli vika voisi olla
———————————————————-
00597 - Wheel Speed Impulses; Deviation
00597 Wheel Speed Impulses; Deviation
Possible Symptoms
* Malfunction Indicator Lamp (MIL) active
Possible Causes
* Wheel or Tire Sizes not the same on all four Wheels
* Wheel Speed Sensor Rotor dirty or damaged/faulty
* Wheel Speed Sensor(s) installed incorrectly
* Excessive Wheel Bearing play
Possible Solutions
* Check Wheel and Tire Sizes
* Check Wheel Speed Sensor Rotors
* Check Wheel Speed Sensor Installation
* Check Wheel Bearings
Variations in wheel speed signals
- One rotor with incorrect number of teeth
- One rotor dirty or damaged
- One speed sensor not properly installed
- Excessive wheel bearing play at one wheel
- One speed sensor faulty
- Check all rotors and verify contents of channels 1-4 in Group 0
- Clean/replace rotors
- Check position of all speed sensors
- Check all wheel bearings
- Check all speed sensors & perform test with VAG1710
00597 Varying ABS Wheel Speed Signals - Range/Performance
————————————————————————
Audi 80 vika ilmenee niin että ABS on koko ajan päällä kun se luulee että yksi pyörä ei pyöri. ABS valo syttyy kun on ajanut 5km. Jos anturi olisi ollut vialla ABS valo syttyy heti kun lähtee liikkeelle.
Putsasin takanapojen ABS hammaskehät ja säädin ABS anturit lähelle kehää niin vika hävisi.
————————————————————————–

AUDI A6 1.8T

Partcon rakennussarja ja VagCom 311.2. ei löytänyt Audi A6 1.8T Quattro AWT autosta mitään.
Tilasin USB kaapelin OBD.fi OBD-DIAG 3001 -adapteri. ross-tech.com sivuilta hain VCDS-Lite ohjelman.
—————————————————————————
Ajossa auto nykäisi eli hetki mentiin ilman kipinää. Vähän päästä auto sammui. Startatasin jonka jälkeen EPC valo paloi. Vähän myöhemmin moottorin vikavalo syttyi myös. Myöhemmin saman päivänä ei auto enää käynnistynyt ollenkaan. Luin vaikakoodit.
16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
P0441 - 35-10 - - - Intermittent
18010 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P1602 - 35-10 - Please Register/Activate - Intermittent
16395 - Shareware Version. To Decode all DTCs
P0011 - 35-00 - Please Register/Activate

16705 - Engine Speed Sensor (G28): Implausible Signal
P0321 - 35-00 - -

01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
Nollasin vikakoodit ja tuo Engine Speed Sensor (G28) vika tuli uudelleen.
Vikalogi
16705/P0321/000801
Possible Symptoms
* Engine shuts off
* Engine doesn’t start
* Speedometer inoperative
* Glow Plug Indicator Lamp (K29) flashes
Possible Causes
* Engine Speed Sensor (G28) loose
* Engine Speed Sensor (G28) faulty
Possible Solutions
* Check Engine Speed Sensor (G28)
Ohjeet osan vaihtoon:

B6 A4 1.8T: Engine Speed Sensor (G28) Replacement

Engine speed sensor (G28)  AUDI PART NUMBER: 078 906 433A impulse sender    grey ( Qty Model: 4 cylinder)
Vastaavaa osaa tarjottiin Motonetistä Audi A6 1.8T autoon:
YKK-anturi VAG 97- kampiaks    10-9147    1,8 97-> YKK-anturi/KAMPIakseli (ei Tbo?) [1997 - 2004]    39.90€ MUTTA öljyt tuli anturin välistä joten hankin alkuperäisen!
Pultti joka aukesi 5mm kuusiokulma avaimella N 909 450 01 hexagon socket head bold with shoulder M7×21,5-SP. Tätä ei tarvinnut uusia.
Engine speed sensor tulee johtosarjassa tähän liittimeen 1J0 973 723 G flat contact housing coupling piece sender for engine speed.
Irroitin paisuntasäiliön jonka alla kolminapainen harmaa liitin oli. Poistin pohjapanssarin. Irroitin anturin joka oli lohkossa vasemmalla puolella öljynsuodattimen vieressä. 5mm kuusiokulma avaimella pultti irtosi. Anturi lähti kun sitä hieman käänteli ja veti. Katkoin johtojen kiinnikkeet jotta sain anturin irroittua. Lopuksi nollasin viat.
———–
EN SAA BLOGISTANI MAINOSTULOJA.
Siirretty sivuilta http://jokuraja.blogit.fi/vag-com-obd-kaapeli-partcosta/
PÄIVITETTY 2009. Tekniikka vanhenee nopeasti ja nykyään löytyy jo varmasti parempia laitteita. Itsellä ei ole aikaa seurata tekniikan kehitystä enkä ehdi päivittämään näitä sivuja. Toki virheet koitan korjata…

torstai 9. marraskuuta 2017

Moottoripyöräreissulle makuupussi

Seuraava hankinta oli makuupussi moottoripyörä reissuun vuonna 2009. Reissut on kesällä joten pakkasessa tuskin nukutaan. Tutkittuani valikoimaa päädyin untuva pussiin pienen koon takia. Lisäksi tykkään väljästä pussista jota voi käyttää tarvittaessa peittona.
Lopulta päädyin Halti Arctic 15 L makuupussiin jonka tilasin scandinavianoutdoorstoresta, 115 eur postikuluineen. Makuupussi on hieman leveämpi eli 90cm mutta menee silti aika pieneen kompressio pussiin 19 x 40 cm. Pussissa on eristeenä 580g hanhen untuvaa jolla pitäisi pärjätä vielä +7 asteen lämpötilassa. Makuupussi painaa kilon.
Suojapussi on roiskeveden pitävä. Vetoketju menee pussissa alas asti. Makuupussi tulee säilyttää kotona avattuna jotta se ei mene huonoksi eli se tarvii jonkin verran säilytys tilaa.
—-
EN SAA BLOGISTANI MAINOSTULOJA.

Siirretty sivuilta http://jokuraja.blogit.fi/moottoripyorareissulle-makuupussi/
PÄIVITETTY 2009.

keskiviikko 8. marraskuuta 2017

Renkaat netistä rengas-online tyremate

Tilasin samaan aikaan renkaat http://www.rengas-online.com ja http://www.tyremate.com internetsivuilta vuonna 2009. Molemmat renkaat olivat sellaista kokoa joita ei missään mistä kysyin, ollut hyllyssä.
Tilasin 205/40-17 Avon ZZ3 347,60eur Rengas-onlinesta Ke 29.4.09. Renkaat lähtivät vasta kahdeksan päivää myöhemmin liikkeelle Ti 6.5. Renkaat tuli 20.5 eli neljäviikkoa tilauksesta. Maksoin Visalla.
Näin Rengas-online ilmoittaa toimituksesta sivuillaan: Tilauksesi saapui 29.04.09, 6.5.09 maksun saapuminen, Tiedustelimme tilaustasi varastosta 6.5.09, Tilauksesi pitäisi olla toimitettu sinulle tietojemme mukaan 12.5.09.
DPD nettisivu ilmoitti että Pakettinumero on liian lyhyt!. Sain uuden numeron sähköpostilla. DPD kuljetus:
05/06/2009 12:00 Cambusland Glasgow (GB) nouto
05/07/2009 05:00 Oldbury (GB) lajittelukeskus
05/08/2009 00:22 Kolding (DK) lajittelukeskus
05/11/2009 04:12 Taastrup (DK) lajittelukeskus
05/15/2009 00:14 Vantaa (Fi) lajittelukeskus
05/15/2009 00:56 Vantaa kauttakulku
05/15/2009 21:44 Vantaa saapunut jakeluterminaaliin
05/22/2009 10:34 Vantaa jakelussa
eli 20.5 soitettiin ja 22.5 kävin renkaat hakemassa paikallisesta matkahuollosta. Paikkakunta on 50km Vantaalta. Olisivat tuoneet 20.5 kotiin mutta en ollut kotona.
———————————————————————————————
Samana päivänä 29.4.09 tilasin toiset renkaat Continental EcoContact 175/60-15 238eur www.tyremate.com ja ne tuli 13.5 eli kolme viikoa tilauksesta.
tyremate.com Toimituksen tila
1.2009-04-29 11:00 Tavarantoimittajan varastossa. Odottaa tilausta
2.2009-04-30 06:00 Tilattu tavarantoimittajalta. Arvioitu saapumisaika varastollemme 2009-05-06.
3.2009-05-07 12:00 Varastossamme
4.2009-05-08 06:15 Käsittelyjonossa. Toimitetaan pian.
5.2009-05-08 10:00 Lähetetty
Kuljetuksen hoiti PNL jonka pakettiseurannasta ei selviä missä paketti menee.
Renkaat olisi tuotu 13.5 kotiin mutta en ollut päivällä kotona vaan hain ne itapäivällä postista.
———————————————
Paikallinen firma vänsi vanteelle ja tasapainotti 50eur. Itse vaihdoin nuo autoon.
Eli jos tilaat, varaa paljon aikaa. Uskon silti tilaavani uudelleenkin. Valikoimaa löytyy eikä tiedä mitkä valitsisi. Varsinkin erikoisemmat koot voi saada halvemmalla.
———–
EN SAA BLOGISTANI MAINOSTULOJA.
Siirretty sivuilta: http://jokuraja.blogit.fi/renkaat-netista-rengas-onnline-tyremate/
PÄIVITETTY 2009.

tiistai 7. marraskuuta 2017

RGB ledit ja RGB ledi controller

Lasitiiliseinään suunnittelin valaistukseksi RGB ledejä vuonna 2009. Ebaysta löysin ledit ja ohjauspiirin edullisesti. 100kpl ledejä ja niille ohjaus piiri maksoi yhteensä 40,46euroa + virtalähde ja johtoja.
RGB lediin on sisään rakennettu kolme lediä. Punainen, vihreä ja sininen ja näitä sekoittamalla saadaan paljon muita värejä.
Ensin rekisteröidyin paypaliin. Pari päivää meni että paypal veloitti luottokortilta 1,5eur jolla varmistetaan luottokortin omistaja. Tästä ostosta piti laittaa numerosarja paypaliin. Tämä 1,5eur palautetaan tai voit käyttää sen seuraavaan ostokseen.
Paypaliin voi myös siirtää rahaa tililtä suoraan joka näkyy paypalissa parin päivän kuluttua.
Paypal muutti eurot dollareiksi omalla kurssillaan.
Ebaysta läysin RGB controller piirilevyn. Sunnuntaina kun tein ostokset niin torstaina oli piirilevy postilaatikossa. Rahat veloitettiin samana päivänä kun kauppaa tein. Kun ostin kaksi piirilevyä, sain ne yhdellä postimaksulla. Yht 2kpl oli 24,42euroa. Piirilevyn komponenttien juottamiseen ei mene kauaa.
Lisäksi ostin ebaysta 100kpl RGB ledejä. Ledeille luvataan 8000mcd kirkkaus. Ledit ovat diffused eli samealla muovilla jolloin värit sekoittuvat paremmin.
Ledissä on yhteinen anodi (+). Tilasin sunnuntaina ja ledit tuli parin viikon päästä perjantaina. Ledit piti käydä postista hakemassa. Hintaa 100kpl oli 28,25eur. Mukana tuli iso kasa 510 Ohm vastuksia jotka käy hyvin 12V jännitteelle.

RGB ledi
Kuvassa yhteinen katodi eli miinus - . Ostamissani on yhteinen anodi eli plus +. Näissä ledeissä 1= sininen, 2= vihreä, 3=yhteinen +, 4=punainen.
Piirilevy tuli testattua yhdellä ledillä. Paljon erilaisia ohjauksia löytyy yhdellä napin painalluksella. Jos painaa pitkään sammuu ledi/ohjaus. Nopeutta ei pysty säätämään mutta ohjelmia löytyy paljon eri nopeuksilla. Ohjelmia on 60 erilaista. Paras on se missä kaikki värit vaihtuvat hiljalleen.
Virtälähteeksi kannattaa hankkia reguloitu 12V josta saa riittävästi virtaa. Reguloidusta tulee tasan 12V kun muuten 12V virtalähteestä saattaa tulla yli 16V. Piirilevy toimii 12-16V tasajännitteellä, mutta ledit saattaa hajota liian isolla jännitteellä. Oma virtalähteeni on vanhasta tietokoneesta.
Yksi ledi ottaa 0,02A. Yhdessä ledissä on kolme lediä sisällä eli 3×0,02A=0,06A      x100 =6A max virta. Ohjauspiiri kestää 5A ja max 30A jäähdytettynä.
——–
EN SAA BLOGISTANI MAINOSTULOJA.
Siirretty sivuilta:  http://jokuraja.blogit.fi/rgb-ledit-ja-rgb-ledi-controller/
PÄIVITETTY 2009. Tekniikka vanhenee nopeasti ja nykyään löytyy jo varmasti parempia laitteita. Itsellä ei ole aikaa seurata tekniikan kehitystä enkä ehdi päivittämään näitä sivuja. Toki virheet koitan korjata…


maanantai 6. marraskuuta 2017

KTM SXC takaswingin laakereiden vaihto

Ktm 625 SXC -03 takahaarukan laakereiden vaihto vuonna 2009
Takaswingi piti hieman narinaa joten ajattelin vilkaista miltä laakerit ja stefat näyttää. Takahaarukka oli helppo purkaa. Haarukan laakerit ovat neula laakereita eli niitä avatessa kannattaa olla tarkkana ettei neulat karkaa.


















Kuvassa näkyvät linkun laakerit voi huoletta avata sillä niistä ei neulat putoa. Kallein laakeri on iskarin alapään laakeri, noin 55eur. Muuten laakerit 2 on 8,5eur, 50 5eur kpl. Stefat 3eur kpl. Itse uusin kaikki laakerit ja stefat jolloin loppulasku oli 130eur.
Laakerit sai paikoilleen ja pois kierretangosta tehdyllä ylosvetäjällä. Kierretankoa, muttereita, prikkoja ja sopivan kokoisia räikänhylsyjä. Stefan sai parhaiten pois lyömällä reunaan ruuvarilla jolloin stefa painui kasaan ja hohtimilla kaivoin stefan irti. Tosin näin se ei irtoa ehjänä.
KTM räjäytyskuva osanumeroineen löytyy http://www.ktmworld.com - Mikrofiche OEM Parts - 2003 - 625 SXC EU - Swingarm Pro level linking
-----------------
EN SAA BLOGISTANI MAINOSTULOJA.
Siirretty osoitteesta: http://jokuraja.blogit.fi/ktm-sxc-taka-swingin-laakereiden-vaihto/
PÄIVITETTY 2009.

KTM SXC 625 takapyörän laakeri

Kotariin vaihdettu juuri takapyörän laakerit vuonna 2009. 2003 KTM SXC 625 takapyörän laakeri on sama mikä on EXC kotareissa. Laakerilla oli hintaa 53eur Ykkös-MP:ssä ja paketissa oli kaikki tarvittava. Eli stefat, keskiholkki, lakerit, sokka ja alumiini holkit.

Stefat irtosi isolla ruuvarilla. Laakerin sai pois naputtamalla keskiholkkia. Lukkorengaspihtejä tarvitaan lukkorenkaan irroituksessa. Ei ole vaikea vaihtaa eli kannattaa vaihtaa ajoissa.

-------------------------------------------------------------------------------------
KTM LC4 takarenkaan laakerit
KTM LC4 vaimennettu takanapa. Tällaisen hankin omaan pyörääni kun vanha napa meni halki.
Keskinavan laakerit on perus osia 6205 2RS (25x52x15). Myös jarrulevyn puoleinen stefa ja siihen tuleva alumiiniholkki kannattaa uusia.
Kampea rattaanpuolen alumiiniholkki pois isolla ruuvarilla. Toisen holkin saa lyötyä pois 17mm hylsyllä ja jatkovarrella. Laakerin sai pois samalla hylsyllä ja jatkovarrella sillä keskiholkki menee sen verran sivuun että laakeria pääsee lyömään.
Rattaan vaimennetussa osassa on kallimpi laakeri 6205 RSR (25x52x20,5) jota ei löytynyt muualta kuin KTM varaosamyyjältä. Laakeri irtoaa naputtelemalla.
SXC pyörään käy LC4 vaimennettu takavanenne. Etuvanteen akselipaksuuksissa saattaa olla eroja. Vanhemmat LC4 17mm, SXC 20mm.
-----------------------------------------------
Jos etsit KTM osien eroja ja sopivuuksia eri pyöriin niin ota osa numero ylös ja etsi se ktmworld.com sivuilta. Sivuilta näet ne pyörämallit joista kyseinen osa löytyy.
KTM räjäytyskuvia ktmworld.com ja boltonmotorcycles.com
Etupyörän akseli koko
LC4 Adv 2000 on vielä 17mm akseli
2001 vaihtuu 20mm akseliin.
Vanhoista laakereista voit tehdä vaikka renkaan tasapainoitus pukin. Linkki
Painoiksi Motonetin kalastustarvike oliivipainot hintaan 2,70€ pussi (5x 20g painoja). Linkki
-------------
EN SAA BLOGISTANI MAINOSTULOJA.
 Siirretty osoitteesta: http://jokuraja.blogit.fi/ktm-sxc-625-takapyoran-laakeri/
PÄIVITETTY 2009.